A 11-a editie anuala a GPeC – Cel mai Important Eveniment de E-Commerce din Romania – a luat startul!

Comunicate de presa Comments Off on A 11-a editie anuala a GPeC – Cel mai Important Eveniment de E-Commerce din Romania – a luat startul!

Vizual CP - GPeC 2016 a luat startul

Astazi, 21 Aprilie 2016, a fost lansat evenimentul de referinta in e-commerce-ul romanesc – GpeC 2016 – a 11-a editie anuala. Potrivit organizatorilor, incepand de astazi si pana in noiembrie urmeaza 8 luni de evenimente e-commerce Premium care se vor desfasura sub egida GPeC 2016. Data fiind cresterea accelerate din ultimii ani a acestei piete este si normal ca evenimentul sa cunoasca un numar din ce in ce mai mare de participanti.

GPeC 2016 va debuta cu evenimentul GPeC Summit 25-26-27 Mai, 3 zile intensive de conferinta si workshop-uri, in cadrul carora invitatii si trainerii sunt unii dintre cei mai mari specialisti romani si internationali din domeniile comertului electronic si digital marketing-ului.

GPeC Summit, 25-26-27 Mai 2016 – 3 zile de continut E-Commerce Premium!

GPeC Summit – cel mai important eveniment de e-commerce din Romania se va desfasura la Bucuresti, timp de 3 zile (25-26-27 Mai) si va reuni principalele magazine online si specialisti e-commerce din regiune.

Pe scena GPeC Summit vor urca nu mai putin de 8 speakeri internationali – toti experti practicieni, recunoscuti la nivel global drept adevarate autoritati in E-Commerce si Digital Marketing:

Alaturi de speakerii internationali vor urca pe scena GPeC Summit cei mai buni specialisti autohtoni, iar cele 3 zile de eveniment vor fi “un adevarat festin de E-Commerce Premium”, potrivit organizatorilor:

Ziua 1, 25 Mai 2016 – Conferinta GPeC & GPeC E-Commerce Expo

  • 1 zi de Conferinta Premium, plina de keynote-uri si panel-uri de dezbatere cu speakeri WOW, internationali si romani;
  • Subiecte de maxim interes: Optimizarea Conversiilor & Usability, Marketing Online, Split Testing, Targetare Comportamentala & Personalizare, SEO, SEM, Web Analytics, E-Commerce Tools, Logistica & Curierat, Studii de Caz;
  • Cifre, statistici si tendinte de evolutie despre comertul online romanesc si european / market insights;
  • GPeC E-Commerce Expo: magazinele online se intalnesc si discuta cu principalii furnizori de solutii si servicii de comert electronic din Romania;
  • GPeC E-Commerce Party: dezlantuim networking-ul in super muzica si super petrecere!

Ziua 2 si Ziua 3, 26 & 27 Mai 2016 – Workshopurile GPeC

  • 2 zile de Workshopuri, adica 18 ore de continut aplicabil imediat;
  • Subiecte de maxim interes dezbatute in cadrul workshopurilor, de neratat pentru orice magazin online;
  • Workshopuri sustinute de cei mai buni traineri internationali si romani –  Alex Langshur (Co-Fondator si Senior Partner al Cardinal Path), Karl Gilis (Co-Fondatorul companiei belgiene AGConsult), Marie Polli (Senior Optimization Strategist ConversionXL) si Chris Hague (Communication & Marketing Manager ZoomSphere) sunt doar primii 4 traineri anuntati

Biletele pentru GPeC Summit au fost puse in vanzare, existand si o Oferta Early-Bird, valabila pana pe 15 Mai 2016, inclusiv, potrivit careia un bilet pentru toate cele 3 zile de eveniment costa doar 147 euro (TVA inclus). Mai multe detalii despre politica de preturi, avantajele participarii, speakerii confirmati pana in prezent si inscriere, regasiti pe website-ul GPeC: http://www.gpec.ro/gpec-summit-mai/

Competitia Magazinelor Online GPeC 2016

De astazi pana pe 31 Mai 2016, magazinele online care vor sa isi evalueze website-urile si prezenta online, se pot inscrie in Competitia GPeC. Peste 20 de experti in e-commerce – membri in Juriul GPeC – vor analiza website-urile magazinelor tinand cont de 125 de aspecte esentiale pentru orice business online, aspecte care vizeaza: Usability, Customer Experience, Design, Functionalitati, Social Media, Mobile, SEO, Securitate, Aspecte Juridice si Profesionalismul si Calitatea Serviciilor magazinelor.

Cele 125 de criterii de jurizare GPeC reprezinta cel mai complex ghid despre cum sa ai un magazin online cu reale sanse de succes. “Ganditi-va la criteriile GPeC ca la fundatia unei case: orice magazin online care le intruneste are toate sansele sa construiasca mai departe un business de succes. Este ca si cum ai pune bazele unei fundatii care sa reziste la un cutremur de 9 grade pe scara Richter” – spune Andrei Radu, Founder & CEO GPeC.

Ca in fiecare an, criteriile de jurizare GPeC au fost actualizate tinand cont de ultimele tendinte din e-commerce, in asa fel incat magazinele online sa obtina in urma evaluarii o adevarata radiografie a website-ului lor. Practic, fiecare magazin inscris in Competitie va cunoaste exact care sunt principalele probleme ale prezentei sale online si, mai ales, ce si cum trebuie sa remedieze pentru a vinde mai mult.

Desi se numeste Competitia Magazinelor Online, suntem mult mai mult decat o competitie pentru ca le oferim magazinelor sansa de a primi un audit profesionist, facut de specialisti cu ani buni de experienta in e-commerce. Un astfel de audit le poate ajuta enorm sa identifice problemele pe care le au si cum le pot solutiona, iar asta se traduce in optimizarea conversiilor si in cresterea vanzarilor– explica Andrei Radu.

Cine poate participa in Competitia GPeC 2016?

Orice magazin online care are o vechime minima de 6 luni pe piata.

Pentru a fi acceptate in Competitie, magazinele vor fi evaluate initial din punct de vedere al respectarii legislatiei in vigoare si a bunelor practici in e-commerce. De pilda, vor fi verificate informatii precum: publicarea tuturor coordonatelor de contact; respectarea politicii de returnare a produselor in 14 zile calendaristice fara invocarea niciunui motiv din partea clientilor; informarea corecta a utilizatorilor cu privire la pretul final al produselor, modalitatile de plata acceptate, modalitatile de livrare, conditiile de garantie si service etc.

De indata ce criteriile de preselectie sunt intrunite, magazinele sunt acceptate in Competitia GPeC si primesc, gratuit pentru 12 luni, atestarea Trusted.ro – adica devin certificate drept Magazine de Incredere care respecta legislatia in vigoare.

Incepand de anul acesta, impreuna cu atestarea Trusted magazinele vor primi si acces gratuit pentru 12 luni la implementarea sistemului de feedback “Opinii de Incredere” dezvoltat de TRUSTED.ro. Sistemul le va permite magazinelor sa afle opiniile propriilor clienti despre calitatea serviciilor si despre gradul de satisfactie al acestora in raport cu magazinul lor.

Odata acceptate in Competitia GPeC 2016, magazinele online vor fi evaluate in doua etape diferite si tinand cont de cele 125 de criterii de jurizare si vor primi rapoartele de evaluare care contin notele Juriului GPeC pentru fiecare criteriu in parte, precum si scurte comentarii sau recomandari despre cum sa isi imbunatateasca anumite aspecte din website-urile lor.

Taxa de inscriere in Competitia GPeC porneste de la 260 EUR, dar magazinele online primesc servicii si beneficii in valoare de minimum 2.920 EUR! Lista completa de avantaje poate fi consultata pe website-ul GPeC la www.gpec.ro/avantajele-participarii/

Termenul limita de inscriere in Competitia GPeC este 31 Mai 2016, ora 23:59, dar organizatorii au pregatit si o Oferta Speciala Early-Bird valabila pana pe 20 Mai 2016 care aduce reduceri semnificative de pret magazinelor online interesate sa participe in Competitie.

8 luni de evenimente e-commerce Premium de la GPeC, editia de 11 ani

De astazi, 21 Aprilie, a luat startul cea de a 11-a editie anuala a GPeC – Cel mai Important Eveniment de E-Commerce din Romania.

Pe langa lansarea inscrierilor in Competitia Magazinelor Online si GPeC Summit 25-26-27 Mai 2016, urmeaza 8 luni de evenimente care vor aduce participantilor continut premium si consultanta avizata de la unii dintre cei mai buni specialisti romani si internationali: Intalnirile Consultative GPeC; Scoala de Vara de E-Commerce GPeC; GPeC Summit (editia de toamna – Noiembrie 2016) si Festivitatea de Decernare a Premiilor in Comertul Electronic Romanesc, Gala Premiilor eCommerce (Noiembrie 2016).

Informatii detaliate despre toate actiunile GPeC regasiti pe website-ul evenimentului, www.GPeC.ro.

14 – 20 aprilie 2016 – Saptamana in Social Media

social media, Zelist Research Comments Off on 14 – 20 aprilie 2016 – Saptamana in Social Media

Ne bucuram sa va prezentam stirile din social media, din ultimele 7 zile.

Lansari, campanii, stiri:
  • Agentii romanesti la Sabre Awards. MSL Group The Practice si Daescu Bortun Olteanu, patru nominalizari fiecare. Graffiti PR si Tribal, finalisti
Statistici, topuri, trenduri:
  • Infografic Zelist – Facebook in Romania – Evolutia numarului si a structurii demografice in ultimul an (martie 2015 – martie 2016)
  • Care au fost cele mai viralizate subiecte in presa online si pe bloguri in perioada 11 – 17 aprilie 2016?
  • Anuarul The CSR Report 2015 se pregateste de lansare
  • BRAT organizeaza Atelierele profesionistilor – Fapte, nu vorbe! Practica, si foarte putina teorie
Interviuri, opinii:
  • Silviana Cosma: Unele idei ies pentru ca cineva a spus la un moment dat o prostie. Dar avea un sambure de adevar. Asta se intampla cel mai rar
  • Camelia Cucolea: Sunt multe momente in care pana apuci sa faci o idee, deja e live, facuta de alti oameni din alte parti ale lumii
  • Anca Masek: Totul s-a mai facut si refacut, dar e important sa gasesti twist-ul care duce ideea respectiva in alta directie
  • Adina Stanescu: Daca s-a mai facut, imi spun “felicitari”, dar o iau de la capat cu munca; daca nu s-a mai facut, inseamna ca sunt ingenioasa
  • Mihaela Stefanica: Ideile cele mai bune mi-au venit cand eram la calculator, dupa ce am citit brieful, sau intr-o sala de brainstorming
  • Irina Stoltz: Pe cat de rebeli in a sari peste ierarhii se afiseaza millennials la prima vedere, pe atat de vizibili sunt in mediul corporatist
  • Mircea Tara: Motivul pentru care oamenii fac tot ce fac este ca sa aiba o poveste de spus. Sau ca sa faca parte dintr-o poveste
Evenimente, conferinte:

Pentru a primi saptamanal aceste informatii pe email, va invitam sa va abonezi la newsletterul Zelist Monitor.

Numai bine,
Echipa Zelist Monitor

Care au fost cele mai viralizate subiecte in presa online si pe bloguri in perioada 11 – 17 aprilie 2016?

social media, Zelist Research Comments Off on Care au fost cele mai viralizate subiecte in presa online si pe bloguri in perioada 11 – 17 aprilie 2016?

Refresh.ro, in colaborare cu Zelist Monitor, a publicat topul saptamanal al celor mai viralizate stiri in social media, pentru perioada 11 – 17 aprilie 2016.

Blog

1. 8 motive pentru a te casatori cu o fata “complicata” – devorbacutine.eu
2716 shares 1241 comments 13378 likes
2. Toti trebuie sa aiba in casa acest ulei: vindeca acneea, bun pentru riduri, puncte negre, te scapa de negi, herpes, dureri in gat si infectii ale unghiilor – andreilaslau.ro
2605 shares 126 comments 2861 likes 1 tw. trackback 5 tw. followers
3. 10 Semne ca organismul tau are nevoie de mai multa apa. Nu le ignora! – andreiturcu.ro
2155 shares 139 comments 3579 likes 1 blog trackback
4. Cozonac fara framantare cu nuca si cacao – bucatarulpriceput.ro
1661 shares 318 comments 4871 likes
5. 10 sfaturi pentru o viata mai buna, de la parintele psihologiei analitice – almanahonline.ro
1159 shares 116 comments 5196 likes 2 tw. trackbacks 36 tw. followers
6. Un barbat din Republica Moldova si-a gasit copilul nou nascut mort pe un pervaz din spital – cojocari.ro
1120 shares 425 comments 3341 likes 1 tw. trackback 811 tw. followers
7. Din vara, in Chisinau vor fi puse pe ruta peste 150 microbuze decapotabile – moldovandream.com
639 shares 597 comments 3910 likes
8. Atunci cand m-a inselat l-am intrebat ce are ea si nu am eu – devorbacutine.eu
543 shares 195 comments 4217 likes
9. 11 citate de viata oferite de Keanu Reeves. Invata sa fii fericita!– andreearaicu.ro
510 shares 54 comments 4330 likes
10. Regina Elisabeta a II-a, 90 de ani – princeradublog.ro
520 shares 239 comments 3701 likes 2 tw. trackbacks 2368 tw. followers

Pentru mai multe topuri si informatii, va invitam sa vizitati Refresh.ro.

Infografic – Facebook in Romania – Evolutia numarului si a structurii demografice in ultimul an (martie 2015 – martie 2016)

social media, Zelist Research 5 Comments »

infografic_conturi_facebook_2016

In ultimul an, Facebook si-a consolidat pozitia de principala retea sociala utilizata de romani, trecand de borna 8.5 milioane persone care o acceseaza la nivelul unei luni.

Daca comparam cu numarul de utilizatori de Internet din tara noastra (8.8 milioane/lunar conform cifrelor BRAT din decembrie 2015) putem afirma ca peste 95% dintre cei care utilizeaza Internetul sunt si utilizatori de Facebook.

Cele mai notabile tedinte pe care le putem observa sunt cele legate de scaderea usoara a numarului de adolescenti ce acceseaza platforma (-3%), cuplata cu o crestere masiva a utilizatorilor trecuti de 45 de ani (+34%).

Daca scaderea pe segmental adolescentilor poate fi explicate si prin scaderea natalitatii in perioada 1997-1998 (corespunzatoare momentului nasterii celor care acum implinesc 19 ani), evolutia pe segmental +45 se poate explica in principal prin adoptia accelerata a tehnologiei si stilului de viata digital.

Pe scurt, principalele tendinte de utilizare a platformei Facebook:

  1. Utilizatorii romani de Facebook au crescut cu circa 9% intr-un an (martie 2015-martie 2016) ajungand sa reprezinte peste 95% din totalul utilizatorilor romani de Internet
  2. Numarul de adolescenti (13-17 ani) a scazut marginal (-3.2%)
  3. Numarul utilizatorilor trecuti de 45 ani a inregistrat o crestere semnificativa (+34%)
  4. Stagnare pe intervalul 18-34 ani si crestere consistenta pe intervalul
    34-44 ani (+20%)
  5. Pe intervalul 13-44 ani exista cu circa 8% mai multi barbati decat femei care utilizeaza FB (3.6 mil vs 3.3 mil)
  6. Trendul se inverseza pe segmentul celor trecuti de 45 de ani, unde femeile sunt mai numeroase cu circa 15% (850 mii vs 740 mii)

Din punctul de vedere al segmentelor de varsta, se observa ca, spre deosebie de martie 2015, cele mai mari cresteri ale conturilor Facebook din Romania s-au inregistrat in categoriile: 55 – 64 ani (+39%), +65 ani (38%) si 45 – 54 ani (+31%).
Desi inca slab reprezentate la nivelul intregii populatii de conturi Faceobok din Romania, in categoria 45-54 ani exista 940.000 de conturi, insemnand 11% din totalul conturilor Facebook, in categoria 55-64 ani exista 460.000 conturi, insemnand 5% din totalul conturilor, iar in categoria + 65 ani se inregistreaza 180.000 de conturi, reprezentand 2% din totalul conturilor Facebook din Romania, totusi se poate observa in ultimul an un fenomen de popularizare in Facebook cu adulti si seniori.

In segmentul 35 – 44 ani, numarul actual al membrilor Facebook este de 1.800.000 de conturi, cu 300.000 mai mare decat era in 2015, ceea ce reprezinta o crestere de 20 de puncte procentuale.

In cadrul publicului tanar, in categoria de varsta 18 – 24 ani, numarul membrilor Facebook din martie 2016 este similar cu cel din martie 2015, totalizand 1.900.000 de conturi, ceea ce reprezinta 22% din totaul conturilor. Evolutia din ultimul an a numarului de conturi din aceasta categorie de varsta inregistreaza o stagnare.

Cea mai cuprinzatoare categorie de varsta, reprezentativa pentru Facebook ramane si in martie 2016, categoria 25 – 34 ani, acumuland 2.4000.000 de conturi (28% din totalul conturilor Facebook din Romania). Ca si in cazul segmentul 18 – 24 ani, evolutia fata de martie 2015 inregistreaza o stagnare.

In termeni absoluti, numarul adolescentilor, cu varsta cuprinsa intre 13 si 17 ani care acceseaza Facebook a scazut cu 30.000 de conturi, aceasta reprezentand o scadere de 3% fata de perioada anterioara (martie 2015).

Analiza in functie de genul biologic

Spre deosebire de martie 2015, cand se inregistrau 3.975.000 de conturi de barbati, in martie 2016, numarul acestora a crescut cu 9%, ajungand la 4.350.000 de conturi.
In cazul conturilor de femei, situatia este similara ca in cazul barbatilor adica, se constata o crestere de 8% fata de martie 2015, de la 3.855.000 de conturi de femei cat se inregistrau in martie 2015 la 4.179.000 in 2016.

In cadrul segmentele de varsta, se observa ca, fata de martie 2015, in martie 2016 cele mai mari cresteri ale conturilor de barbati sau inregistrat in categoriile: 55 – 64 ani (+43%), peste 65 ani (+33%) si 45 – 55 ani (+29%).
Detaliere:

  • Desi conturile de barbati, cu varsta cuprinsa intre 45 – 54 ani reprezinta 10% din totalul conturilor de barbati (martie 2016), numarul acestora a crescut fata de martie 2015 cu 100.000, reprezentand o crestere de 29%.
  • In martie 2016, numarul conturile de barbati, cu varsta cuprinsa intre 55 si 64 ani, ajunge la 200.000 si reprezinta 5% din totalul conturilor de barbati. Comparativ cu perioada anterioara (martie 2015), in aceasta categorie s-a observat o crestere de 43%, inseamnand 60.000 de conturi.
  • In randul seniorilor, al domnilor cu varsta peste 65 de ani, numarul conturilor Facebook a inregistrat in martie 2016 o crestere de 25.000 de conturi fata de martie 2016, reprezentand crestere de 33%.

In cazul conturilor de femei, cele mai mari cresteri s-au inregistrat in martie 2016 comparativ cu martie 2015, in urmatoarele segmentele de varsta: peste 65 ani (+44%), 55 – 64 ani (+37%) si 45 – 54 ani (+31%).

Detaliere:

  • Conturile doamnelor cu varsta cuprinsa intre 45 si 54 de ani totalizeaza 510.000 de conturi Facebook si reprezinta 12% din totalul conturilor de femei, inregistrate in martie 2016. In acest segment de varsta, cresterea fata de martie 2015 a fost de 31% reprezentand 120.000 de conturi.
  • In martie 2016, Facebook anunta ca in Romania exista 260.000 de conturi de doamne cu varsta cuprinsa intre 55 si 64 de ani, adica 6% din totalul conturilor de femei. Spre deosebire de martie 2015, aceasta categorie a inregistrat cretere de 37% insumand 70.000 de conturi.
  • Un an bun a fost si pentru doamnele senioare cu varsta peste 65 de ani, despre care Facebook raporteaza o crestere a numarului de conturi de 44%, adica 24.000 de conturi. Desi acesta este segmentul cu cea mai mare crestere fata de martie 2015, totusi, el reprezinta doar 2% din conturile de femei, din Roamnia.

Despre Zelist Monitor:

Zelist Monitor, dezvoltat de TreeWorks, reprezinta cel mai complex instrument de monitorizare social media din România, urmarind peste 89.000 de bloguri, peste 375.000 de conturi de Twitter, 2.400 de surse online media, peste 42.000 de pagini publice Facebook, toate canalele romanesti din YouTube si cele mai importante forumuri din online-ul romanesc. Alte canale sociale media importante pe care Zelist Monitor le utilizeaza: Linkedin.com. Instagram.com, Foursquare.com, G+, Ask.fm.

07 – 13 aprilie 2016 – Saptamana in Social Media

social media, Zelist Research Comments Off on 07 – 13 aprilie 2016 – Saptamana in Social Media

Ne bucuram sa iti prezentam stirile din social media, din ultimele 7 zile.

Lansari, campanii, stiri:
  • Iv cel Naiv desfasoara impreuna cu L’oreal proiectul “Cartea Saruturilor“- “Aceasta este o delicioasa carte de bucate pentru cei flamanzi sa se sarute pe saturate”
Statistici, topuri, trenduri:
Interviuri, opinii:
  • Radu Florescu: Romania inca mai sufera de boala “formelor fara fond”
  • Carmen Ghita: Comunicarea interna nu e pentru domnisoarele de pension: trebuie sa fii tare si sa te tii tare
  • Mona Opran: Publicitatea buna este suport pentru cresterea consumului, deci si a economiei
Evenimente, conferinte:

Pentru a primi saptamanal aceste informatii pe email, te invitam sa te abonezi la newsletterul Zelist Monitor.

Numai bine,
Echipa Zelist Monitor

Chitaristul lui Sting, Dominic Miller, concerteaza la Cluj in 23 aprilie in cadrul Jazz in the Street

Comunicate de presa 3 Comments »

 

jazz

Britanicul Dominic Miller, chitarist si colaborator al lui Sting inca din 1990 si cel care a compus numeroase piese cunoscute la nivel international, printre care „Shape of my Heart”, s-a alaturat cauzei Jazz in the Street si va concerta la Cluj in 23 aprilie.

Dominic Miller isi va prezenta astfel pentru prima data in Romania proiectul personal, fiind insotit de percutionistul Miles Bould. La randul lui, Miles Bould a avut colaborari cu artisti precum Sting, Robert Palmer, Tina Turner, Michael Jackson, Joe Cocker, Kylie Minogue, Dave Gilmore, Beyonce.

Concertul Dominic Miller (from Sting) and Miles Bould va avea loc in 23 aprilie, in curtea Muzeului de Arta din Cluj-Napoca, de la ora 21, in inchiderea Jazz in the Street. Biletele la concert pot fi cumparate online de pe biletmaster.ro, de la casieria Teatrului National din Cluj, iar in ziua evenimentului si de la Muzeul de Arta.

Artistii ies in strada la Cluj

24 de artisti vor sustine reprezentatii pe strazile Clujului in 23 aprilie, in cadrul Jazz in the Street. Evenimentul isi propune sa redescopere spatii si sa le puna in valoare, sa aduca artistii stradali mai aproape de publicul larg si sa contribuie la cresterea notorietatii artei practicate de acestia, fie ca e vorba de muzica, performance-uri, teatru, mima sau alte forme de manifestare artistica.

Jazz in the Street este un proiect cultural cofinantat de Administratia Fondului Cultural National. Proiect realizat cu sprijinul Primariei si Consiliului Local Cluj-Napoca. Proiectul sustine candidatura orasului Cluj-Napoca la titlul de Capitala Culturala Europeana 2021.

Care au fost cele mai viralizate subiecte in presa online si pe bloguri in perioada 04 -10 aprilie 2016?

social media, Zelist Research Comments Off on Care au fost cele mai viralizate subiecte in presa online si pe bloguri in perioada 04 -10 aprilie 2016?

Refresh.ro, in colaborare cu Zelist Monitor, a publicat topul saptamanal al celor mai viralizate stiri in social media, pentru perioada 04 -10 aprilie 2016.

Românii îl “votează” cu like-ul pe Donald Trump

Analizele Zelist 2 Comments »

Dacă like-ul ar reprezenta un vot, s-ar putea spune că Donald Trump este candidatul american preferat al utilizatorilor de Facebook din România cu peste 70% din voturi.

Barack Obama, Dalai Lama sau Kevin Spacey, interpretul preşedintelui fictiv al S.U.A. din serialul “House of Cards”, Frank Underwood, sunt influencerii din sfera politică şi religioasă cu cele mai multe like-uri primite din România.

us-elections (3)

Overview social media in .ro – martie 2016

social media 2 Comments »

Va prezentam mai jos un scurt overview al situatiei conturilor active, cat s-a publicat si care a fost interactivitatea pe cele mai importante canale online utilizate in Romania in luna februarie 2016.

Overview-ul pentru luna februarie 2016 poate fi gasit aici.

infographic_piramida_march_2016

Educatia financiara a antreprenorilor romani, o problema spinoasa

Comunicate de presa Comments Off on Educatia financiara a antreprenorilor romani, o problema spinoasa

Un studiu privind nivelul de educatie financiara al managerilor, antreprenorilor si profesionistilor din Romania, cercetare derulata de compania Profit Point in parteneriat cu Business Days, cea mai mare platforma de business networking din tara noastra, contureaza portretul contradictoriu al clasei de mijloc din Romania. Studiul, un prim pas dintr-un amplu program de educatie financiara, arata ca antreprenorii, managerii, profesionistii si salariatii isi fac educatia financiara pe cont propriu, dar recunosc, intr-o proportie covarsitoare, ca au nevoie sa isi dezvolte competentele. Pe de alta parte, ei nu ar aloca mai mult de doua ore pe saptamana ca sa invete.

In cadrul studiului, respondentii au fost selectati din randul antreprenorilor, managerilor, salariatilor si profesionistilor. In majoritate, acestia au declarat ca principala sursa de venituri a familiei provine din activitatile lor legate de profesie (38%). La mica distanta, aproape 33% dintre cei chestionati au indicat ca este vorba de un salariu fix, fiind urmati de cei care au mentionat un salariu fix plus diverse bonusuri sau indemnizatii (21%), respectiv un salariu la care se adauga comisioane (20%). Pentru alti 28% dintre respondenti, veniturile cele mai substantiale provin din dividende.

De cealalta parte, exista un segment relativ semnificativ de respondenti care au declarat ca sursa principala de venituri castiguri de natura pur financiara – respectiv randamentele aduse de diverse investitii (12%) si dobanzile la plasamente (7%).

Venituri mici spre medii

In ceea ce priveste nivelul mediu al veniturilor familiei, acesta este distribuit relativ uniform intre intervalele valorice: astfel, 8% dintre respondenti au declarat venituri lunare de sub 500 de euro, 15% au indicat venituri intre 500 si 750 de euro, 17% intre 750 si 1.000 de euro, iar 14% intre 1.000 si 1.500. Altfel spus, mai bine de jumatate dintre familiile romanilor au venituri lunare de cel mult 1.500 de euro.

Pe de alta parte, ca pondere relativa, cei mai multi dintre cei chestionati au declarat castiguri lunare intre 1.500 si 2.500 de euro (25%). Urmeaza cei care castiga intre 2.500 si 5.000 de euro (15%), apoi familiile cu venituri intre 5.000 si 10.000 de euro (4%) si, in cele din urma, performerii absoluti, familiile cu venituri de peste 10.000 de euro pe luna (1%).

Cheltuieli greu tinute sub control

Raspunsurile la intrebarea privind acoperirea cheltuielilor lunare curente din salarii indica lipsa cunostintelor de management al costurilor vietii de familie: aproape un sfert dintre respondenti au aratat ca mai putin de jumatate din ce castiga se duce pe cheltuielile curente si peste 41% au declarat o pondere a cheltuielilor in totalul veniturilor de 50-75%, la limita sustenabilitatii.

Insa nu mai putin de 24% au declarat ca cheltuielile curente absorb 75-100% din venituri, in timp ce peste 10% au recunoscut ca uneori acestea depasesc veniturile. Prin urmare, in cazul a mai bine de o treime dintre familiile romanilor nu se pune problema economisirii.

Educatie financiara pe cont propriu

Perceptia asupra propriilor cunostinte financiare este una optimista: aproape 42% dintre respondenti considera ca au un nivel de educatie financiara de nota 7 si 8, pondere practic egala cu aceea a respondentilor care si-au acordat note intre 3 si 6 (41%). Acesta ar putea fi un efect al lipsei de resurse: in marea lor majoritate, romanii sunt autodidacti in materie de educatie financiara – peste 58% se informeaza cautand pe internet sau citind articole de pe site-uri de specialitate. 46% citesc carti de specialitate si de educatie personala care ating subiectul, 40% discuta cu persoane cu experienta (prin mentoring, coaching si invatare individuala), iar 36% citesc publicatii economice si financiare. Doar ceva mai putin de un sfert dintre cei chestionati s-au referit la educatia formala (workshopuri si sesiuni de training); vestea buna este insa ca doar 12% dintre respondenti au declarat ca nu aloca deloc timp educatiei financiare.

Atractie pentru investitiile profitabile

O alta concluzie a cercetarii este ca oamenii sunt foarte interesati de dezvoltarea abilitatilor de gestionare financiara a bugetului familiei (79%). O surpriza: cand vine vorba de abilitatile specifice carora romanii le acorda in mod special importanta, dintre acestea se detaseaza clar modalitatile de a investi profitabil, considerate „foarte importante” de 29% dintre respondenti si „vitale” de 19%; aceasta a inregistrat cel mai mare scor dintre toate abilitatile listate.

Scoruri foarte apropiate au inregistrat planificarea financiara (33% „foarte importanta”, 15% „vitala”), economisirea eficienta (32% „foarte importanta”, 11% „vitala”), respectiv disciplina financiara (31% „foarte importanta”, 13% „vitala”).

Educatia financiara nu e vazuta ca investitie

Avand in vedere importanta acordata la nivel declarativ educatiei financiare, este o surpriza faptul ca romanii nu par sa considere aceste competente drept o investitie in propria persoana: peste jumatate dintre cei chestionati (54%) nu ar aloca mai mult de doua ore pe saptamana pentru propria educatie financiara. De asemenea, o majoritate zdrobitoare a respondentilor, de peste 65%, nu ar cheltui mai mult de 100 de euro pe luna pentru un program de dezvoltare a abilitatilor financiare, chiar daca ar avea garantia banilor investiti. Totusi, ceva mai bine de 30% ar ridica nivelul sumelor cheltuite pentru educatia financiara la 100-500 de euro.

In cele din urma, metodele preferate de invatare sunt workshopurile interactive cu traineri si specialisti cu experienta (64%) si e-learning-ul (61%).